Cukier – zawsze niezdrowy?

W dzisiejszych czasach prowadzimy bardzo niezdrowy tryb życia. Nie dbamy o jakość i regularność posiłków, jemy za dużo cukru, zbyt często sięgamy po wieczornego, słodkiego drinka. Często w pośpiechu zabijamy głód pączkiem, batonikiem, czy inną słodką przekąską. Efekt jest potem taki, że nie mamy ochoty już nic jeść i do wieczora organizm „ciągnie” na tych słodkościach. Wszystko to po latach może wyjść na wierzch w postaci pewnej choroby, na którą zapada coraz więcej ludzi. Jest to cukrzyca.

Na czym polega cukrzyca?

Choroba ta charakteryzuje się hiperglikemią, czyli podwyższonym poziomem cukru we krwi. Spowodowane jest to zaburzonym działaniem insuliny – bardzo ważnego hormonu, wydzielanego przez trzustkę. Ma on za zadanie stabilizować prawidłowy poziom glukozy we krwi. Cukrzyca jest chorobą, w której bardzo ważną rolę odgrywa dieta.

Jaka dieta dla cukrzyka?

Powinna ona opierać się na węglowodanach złożonych, przy tym jak najmocniej ograniczając węglowodany proste oraz tłuszcze, zwłaszcza te nasycone. Możemy zatem jeść chleb z pełnego ziarna, razowy makaron, grube kasze, nieoczyszczony ryż, płatki owsiane. Oczywiście warto jeść dużą ilość warzyw i mało słodkich owoców, takich jak truskawki, maliny, jagody czy porzeczki. Mięso powinno być chude, warto wprowadzić do menu ryby. Zrezygnujmy ze słodyczy i alkoholu, zwłaszcza z piwa, które bardzo mocno i szybko podnosi poziom cukru we krwi, co jest niebezpieczne dla cukrzyka. Jak można zauważyć dieta ta niczym nie różni się od diet, które są powszechnie zalecane, jest zgodna z piramidą zdrowego żywienia. Jedyne na co dodatkowo trzeba zwracać uwagę, to aby wybierać raczej owoce z niskim indeksem glikemicznym. Istnieją specjalnie opracowane dla cukrzyków tabele zawierające wysokość indeksu glikemicznego poszczególnych produktów. Można się nimi wspomagać przy wyborze produktów do diety. Odpowiednia dieta przy cukrzycy jest bardzo ważną sprawą i trzeba jej przestrzegać.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Oprócz stosowania diety, ważny jest też sposób przygotowywania posiłków. Tak naprawdę również on nie odbiega od tego, co powszechnie uznawane jest za zdrowe. Posiłki powinny być przygotowywane na parze, gotowane, grilowane. Nie wolno smażyć posiłków w głębokim tłuszcz ani używać panierek.

 

Dodaj do zakładek permalink.
  • kwatelupa

    Ja po smażonych potrwach w głębokim tłuszczu bardzo źle się czuję, więc od dawna gotuje wszystko na parze.Faktycznie ma to ogromne znaczenie, na żołądku wszystko czuję

    • storczyk z mazowsza

      na parze i grilowane jest najzdrowiej

  • daria

    cukier jest najczęstszą przekąska w ciągu dnia, trudno go zastąpić

    • Ewa

      Ja ma coś takiego, że jak zjem coś normalnego, to potem muszę przegryść czymś słodkim

  • Łukasz1993

    Póki co jestem młody ale boje się że na starość ta choroba mnie dosięgnie :/ Codziennie zjadam batoniki i inne tego typu produkty pełne w cukry. Nawet herbate słodze 3 łyżeczkami! Chyba czas z tym skończyć…

    • ida

      O człowieku… koniecznie!